Mikro Gids

HOI- en NOM-cijfers

Verspreide oplage

250.538

(HOI Q3/15 t/m Q2/16)

Gemiddeld bereik

563.000

(NOM Print Monitor 2015-II t/m 2016-I)

Mikro Gids is een basic, functionele programmagids voor de 'minimalist', met een focus op film. Mikro Gids is vooral een gids die een grote hoeveelheid informatie verstrekt over het veelzijdige aanbod op radio en televisie, met de nadruk op films en dat op een overzichtelijke, duidelijke manier.
De programmagegevens zijn compleet. In het blad is ruime aandacht voor alle aspecten van de film(wereld) op tv.

Doelgroep
De lezers van Mikro Gids hebben van nature de neiging om naar de functionaliteit van producten te kijken. Ze verbinden zich daarom aan een programmablad dat hen doelgericht, toegankelijk en voornamelijk feitelijk informeert. Lezers zijn tussen de 35 en 54 jaar.
Het zijn actieve mensen die in hun actieve leven zowel zakelijk, privé als sociaal, selectief met media, dus ook met televisie en kijkgedrag moeten omgaan. Ze kijken gemiddeld en als ze kijken doen ze dat vooral naar programma's waarmee ze zich op de hoogte kunnen houden van en mee kunnen praten over wat er in de wereld speelt: nieuws en actualiteiten, programma's gericht op informatie, de betere film. Ze schuwen het 'lichtere' genre echter niet en kijken, zij het wat minder geregeld, dan ook naar (o.m.) amusementsprogramma's, reality-tv, soaps en komische series.
Ze zijn traditionele tv-kijkers, praktisch ingesteld, met een sterke familieband en bewust in koopgedrag.

Wetenswaardigheden over de lezer van Mikro Gids
- De gemiddelde abonnee is 64 jaar en vaak vrouw.
- Opleidingsniveau en sociale klasse gelijk aan gemiddeld Nederland.
- Het grootste deel van de abonnees woont in een koopwoning en heeft een tuin.
- Ruime vertegenwoordiging onder 'Ondernemende ouderen', 'Welgesteld gezin en emptynester' en 'Betrokken senioren'.
- Weinig verschil met gemiddeld Nederland wanneer gelet op 'charitype'.
- Vergeleken met Nederland meer geïnteresseerd in kunst en cultuur, regionaal nieuws, politiek, opinie en achtergronden.
- Politieke voorkeur relatief links georiënteerd.
- De lezers kiezen relatief vaak een culturele vakantie en minder vaak een zonvakantie.
- Abonnees kijken gemiddeld 3 uur en 20 minuten tv per dag, dat is 10 minuten meer dan de gemiddelde Nederlander.
- Ze kijken vaker naar informatieve programma's (nieuws, praatprogramma's, documentaires).
- Godsdienst speelt voor meer dan de helft van de abonnees geen rol, 36% noemt zich rooms katholiek.
Bron: Cendris en NOM

 

 

Lezerskern

Leeftijd

Sociale klasse

Gezinsfase

Interesses

vakantie toerisme reizen horeca